Najczęściej zadawane pytania
Kto decyduje o wysokości opłat, które wnoszę do Wspólnoty?
O wysokości opłat w danym roku decyduje Ogólne Zgromadzenie Właścicieli podczas zebrania rocznego lub w formie uchwały podjętej w ciągu roku przy zachowaniu przepisów regulowanych Ustawą o własności lokali.
Kiedy powstaje Wspólnota Mieszkaniowa?
Zgodnie z Ustawą o Własności lokali, Wspólnota powstaje z mocy prawa, z chwilą sprzedaży pierwszego mieszkania czy lokalu użytkowego.
Dlaczego na początku otrzymywałem faktury, a teraz otrzymuję noty obciążeniowe?
Do momentu podpisania aktu notarialnego przenoszącego własność lokalu każdy z mieszkańców był jedynie użytkownikiem lokalu, którego właścicielem był deweloper. Rozliczenia dokonywane były zatem pomiędzy właścicielem – deweloperem a mieszkańcem użytkującym lokal po jego odbiorze (rozliczenia mogą być też prowadzone przez wyspecjalizowany w takiej obsłudze podmiot, np. firmę administrującą nieruchomościami). Z uwagi na fakt, że Wspólnota Mieszkaniowa nie jest płatnikiem VAT, prowadzi uproszczoną księgowość i wystawia noty obciążeniowe, z chwilą jej powstania właściciele lokali nie otrzymują już faktur a noty.
Dlaczego muszę płacić za utrzymanie placu zabaw i pomieszczenia fitness?
W ofercie deweloperów lub na rynku wtórnym znajduje się wiele nieruchomości posiadających dodatkowe atuty takie jak: sauna, fitness, korty tenisowe, tereny zielone etc. Kupując lokal, każdy z mieszkańców nabywa jednocześnie udział w tych właśnie dodatkowych częściach nieruchomości. Korzystanie z udogodnień jakie dają wiąże się również z koniecznością ponoszenia kosztów ich utrzymania (np. konserwacji, sprzątania).
Czy pieniądze, które wpłacam z tytułu opłat za mieszkanie trafiają na konto administratora?
W żadnym wypadku - Wspólnota posiada własne odrębne konto, na które wpływają pieniądze od właścicieli mieszkań.
Jaka jest różnica między administratorem a zarządcą?
Administrator wykonuje usługi bieżącego administrowania i opieki nad nieruchomością, działa na polecenie Zarządu Wspólnoty; Zarządca natomiast nie tylko administruje nieruchomością, ale jest dodatkowo odpowiedzialny za całościową politykę finansowo-gospodarczą nieruchomości, a także jej utrzymanie w jak najlepszym stanie technicznym. Oznacza to iż zarządca samodzielnie prowadzi wszelkie sprawy organizacyjne i administracyjne dot. nieruchomości i jest przez właścicieli rozliczany z efektywności prowadzonych działań, m.in. w zakresie optymalizacji kosztów oraz zwiększania walorów rynkowych i użytkowych nieruchomości.
Według jakiego kryterium ustalony jest podział kosztów?
Ustawa o własności lokali zobowiązuje do podziału kosztów według udziałów w nieruchomości (wskazanych w akcie notarialnym nabycia lokalu). Prawidłowy, a więc w miarę sprawiedliwy podział kosztów często jest jednak przedmiotem dodatkowych ustaleń między właścicielami i wynika ze specyfiki nieruchomości.
Kto dba o czystość na terenie Nieruchomości?
Kontrolą i utrzymaniem czystości na terenie nieruchomości zajmują się osoby bezpośrednio zatrudnione przez Wspólnotę lub pracownicy specjalistycznych firm utrzymujących czystość, działających pod nadzorem administratora obiektu. Wyboru firmy/pracownika dokonuje Zarząd lub zarządca nieruchomości po przeprowadzeniu konkursu ofert.
Czy nieruchomość jest ubezpieczona?
Oczywiście, nieruchomość posiada polisę ubezpieczeniową od ognia i zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej. Ubezpieczenie obejmuje jednakże jedynie wspólne części nieruchomości. Indywidualne lokale i ich wyposażenie właściciele ubezpieczają we własnym zakresie.
Czy z administratorem mogę się skontaktować e-mailem?
Tak, wszyscy nasi pracownicy posługują się pocztą elektroniczną. Ponadto każdy właściciel lokalu ma możliwość otrzymywania drogą elektroniczną większości informacji dotyczących nieruchomości. Konieczne jest jedynie uprzednie podpisanie stosownego oświadczenia do pobrania
tutaj.
Komu należy zgłaszać problemy i uwagi związane z nieruchomością?
Wszelkie sygnały z Państwa strony stanowią dla nas cenną informację - jesteśmy otwarci na Państwa sugestie. Do Państwa dyspozycji są nasi pracownicy w biurze (adres w danych kontaktowych), istnieje możliwość zgłaszania uwag telefonicznie pod nr 58 620 00 34 oraz e-mailem: info@tempo-nieruchomosci.pl. Jeżeli już teraz chcielibyście Państwo podzielić się z nami swoimi sugestiami lub uwagami prosimy kliknąć
tutaj.
Czym właściwie zajmuje się administrator?
Administrator jest opiekunem Państwa nieruchomości i „prawą ręką” Zarządu Wspólnoty. Administrator kontroluje pracę firm sprzątających, ochroniarskich, ogrodniczych. Jest odpowiedzialny za obsługę kancelaryjno – biurową wspólnoty (przygotowywanie wzorów uchwał, wzorów pism), poszukiwanie ofert firm obsługujących Państwa nieruchomość. Jest także pierwszym ogniwem kontaktu w przypadku skarg, uwag i problemów zgłaszanych przez Państwa. W takich sytuacjach praca administratora – ujmując rzecz krótko – sprowadza się do rozwiązania problemu.
Czy jako mieszkańcy mamy wpływ na to komu zarządca zleca prace porządkowe, naprawy itp.?
Jak najbardziej. Bezpośredni wpływ na wybór wykonawcy ma Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej. Jeśli zaś nie ma Zarządu tylko firma zarządzająca, macie Państwo wpływ na wybór poprzez ustalenie limitu wynagrodzenia za prace i rozliczanie zarządcy z wyników pracy podmiotu świadczącego usługi
Czy nasza wspólnota ma jakieś możliwości pozyskania środków np. na remonty?
Poza wpłatami od współwłaścicieli nieruchomości istnieje możliwość pozyskiwania środków z instytucji finansowych. Od ponad 10 lat banki wyspecjalizowane w obsłudze Wspólnot Mieszkaniowych udzielają długoterminowych kredytów, które spłacane są z wpłat na fundusz remontowy. Dobry zarządca lub administrator na stałe współpracujący z odpowiednimi bankami bez trudu pomoże wybrać dobrą ofertę kredytową i pozyskać środki na inwestycje. Istnieje ponadto możliwość uzyskania dofinansowania ze środków państwowych lub unijnych w zależności od założeń inwestycyjnych.
Czy administrator może w imieniu mieszkańców występować do dewelopera o usunięcie wad i usterek w budynku?
Tak, jest to jeden z obowiązków wpisanych do umowy o administrowanie. Profesjonalnie działający administrator występuje z listą wad i usterek regularnie, najczęściej w oparciu o program informatyczny pozwalający na sprawną identyfikację spraw załatwionych i „w toku” tak, by nie pominąć niczego co jest istotne z punktu widzenia mieszkańców.
Czemu służy „zebranie roczne”? Czy warto w ogóle brać w nim udział?
Zebranie roczne to nic innego jak spotkanie całej społeczności, Wspólnoty mieszkańców – współwłaścicieli nieruchomości. Podczas spotkania omawiane są wszystkie najistotniejsze sprawy takie jak: planowanie wydatków, wybór przedstawiciela Wspólnoty (zarządu), głosowanie wszelkiego rodzaju uchwał. Każde z zebrań przewiduje również czas na dyskusję, a więc staje się forum wymiany opinii, poglądów i uwag. Serdecznie zachęcamy do udziału w zebraniach – to Państwo jesteście gospodarzami i decydentami, Państwa głos ma realny wpływ na stan Państwa nieruchomości!
Czy jeśli nie jestem w zarządzie wspólnoty, mam jakikolwiek wpływ na to, co się dzieje w moim budynku?
Oczywiście. Prawo do kontroli pracy Zarządu, administratora czy zarządcy budynku służy każdemu właścicielowi mieszkania czy lokalu użytkowego. W każdej sprawie dot. nieruchomości możecie Państwo zwrócić się telefonicznie, pisemnie (e-mailowo lub tradycyjnie) do administratora lub zarządcy. Jest też, jak najbardziej, możliwość osobistego spotkania i udzielenia wyjaśnień dot. nurtujących Państwa kwestii.